Syairah Ismail | JOHORians | UKMians | Finally i found my Imam :)

Thursday, June 9

berubah ? insyallah

hari ni aku rasa macam relax semacam je . asal ek ?? laa patut la , homework math acc and ekonomi aku dah siap (even ada sikit sikit lagi yang tak jawab , hehe) tu pasal petang tadi aku leh rehat rehat terbongkang atas katil . malam tadi ada ceramah . first aku malas nak pergi , yela ingat ceramah tu tentu boring . tapi last last aku pergi juga . bawa beg beso lagi isi buku buku (ingat nak study sikit kat surau) penceramah tu dari Jakim , ustaz MOHD FITRI B. ABDULLAH . ada something yang unik tentang dia . dia asal bukan orang islam mulanya , dia orang india menganut agama hindu bekas tok sami . subhanaAllah . dari syok syok menatap buku , aku terus tutup buku dan beri 100% tumpuan pada ceramah dia . dia cerita macam mana dia boleh tertarik untuk memeluk islam (bukan sebab nak kawin dengan perempuan melayu ok) bertapa besarnya kekuasaan Tuhan .
aku tiba tiba terpikir , aku yang asal asal memang orang melayu beragama islam belajar agama dari kecil , tetapi kadang kala lalai dan alpa dengan tanggungjawab aku terhadap-Nya . Ya Allah . aku merasa malu sendiri . jadi aku dah memasang tekad untuk mengubah diri aku ke arah yang lebih baik . mungkin akan mengambil masa yang lama tapi insyallah aku akan berusaha . masih belum terlambat untuk aku berubah . mudah mudahan . amin


ni serba sedikit tentang pesanan dia ~
1) solat awal waktu
2) baca al-Quran setiap hari
3) baca hadis nabi
4) hidup bersederhana
5) hidup sentiasa memberi nasihat
i choose to be HAPPY ツ

No comments:

Post a Comment